reklama

V lete chodím na festivaly

Od roku 2008, kedy som mal 15 rokov, navštevujem festivaly v okolí a každý rok sa snažím navštíviť iný. Toto bol už šiesty rok festivalovania a tak som ich navštívil viac- ku každému pár viet pre tých, ktorí nevedia, o aké festivaly sa jedná, alebo pre tých, ktorí zvažujú, že ich navštívia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

VOLT Festival (2009 a 2011) ****

Šopron je mesto na hornom rohu Maďarska blízko rakúskych hraníc. VOLT sa síce venuje viac maďarským kapelám a bočné programy nie sú obzvlášť bohaté, každoročne na VOLT putujú veľké medzinárodné mená. V roku 2009 som tam síce bol iba na jeden deň, pozrieť si Franz Ferdinand, atmosféra bola úžasná. S rodičmi som sa vrátil v roku 2011, taktiež na jeden deň, pozrieť si Moby-ho a Pendulum. Ako to je zvykom festivalov produkcie VOLT a Sziget, jedlo je úžasné, za rozumnú cenu a výber veľmi bohatý. Areál je pekný a síce je stanové mestečko pod holým nebom, čo počas dňa nie je plusom, hlavne ak je slnečno, môžete si prenajať aj chatky alebo sa ubytovať v meste. Tento rok na VOLT Festivale vystúpili okrem iných Queens of the Stone Age, Bonobo, Dub FX, Knife Party, Jamie Woon, Parov Stelar, Hurts, Papa Roach a Skream. Takže ak chcete počuť dobrú hudbu v peknom, stredne veľkom areáli, máte radi dobré jedlo, vínko, pivko a skvelú atmosféru na koncertoch, nech sa páči- VOLT Festival.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Coke Live Festival (2010) **

Poľské festivaly sú medzinárodne populárne. Tento, krakovský, sa koná na kraji mesta. Navštívili sme ho v roku 2010, keď tam vystupovali Muse, Panic at the Disco a The Big Pink (taktiež sme tu boli len na jeden deň). Areál bol naozaj čistý, nakoľko za pozbierané plastové poháre sa dostávali žetóny, za ktoré si ľudia potom mohli kúpiť nápoje. Prišlo mi to tam, však, ako v kostole. Každý slušne medz koncertmi sedel, a čo bolo najpodivnejšie- boli vyhradené miesta, kde ste mohli jesť a požívať alkoholické nápoje. Na koncerty nepatrilo jedlo, ani pivo, čo mi príde veľmi, veľmi anti-party. Na druhej strane treba uznať, že ako je nám to známe zo stereotypu, naši susedia (vlastne rovnako ako my a iní Slovania a iní ľudia), si radi vypijú. Program bol naozaj slabý- silné mená (tento rok tam majú exkluzívny koncert Florence + the Machine, Franz Ferdinand, Biffy Clyro, Wu-Tang Clan, atď.), ale málo interpretov denne a nič moc, čo by sa tam oplatilo robiť okrem koncertovania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohoda Festival (2011) **

Jediný veľký slovenský festival, ktorý som navštívil, bol Pohoda Festival. Medzinárodne jeho dobré meno stúpa, ale mňa nepresvedčilo takmer nič, pre čo by som sa tam mal vrátiť. Pozývajú výborné kapely, to áno, to treba uznať. A predávajú pekné lístky. Ale prežiť tri dni v areáli bez jediného stromu bez toho, aby ste na slnku nezhoreli, čakať na vtedy veľmi nepekné sprchy pod pečúcou hviezdou- to nie. Atmosféra mi tiež nebola po chuti, ako ani jedlo, ktoré tam ponúkali. „Nedotýkaj sa ma a nič mi nehovor“ bolo mottom viacerých ľudí a to naozaj nedokážem pochopiť. Hovorím o roku 2011, inokedy som tam nebol, ale stačilo mi to k tomu, aby som si vytvoril takýto názor. Bola to party pre tínedžerov a ich kamarátov, ktorí neznámych radi nemajú. Dospelý, zrelší človek si síce nájde možno akúsi besedu, ktorej sa zúčastní alebo si pozrie divadielko, ale nemyslím si, že návštevníkov festivalu láka sedenie na jednom mieste. Čo treba ale pochváliť je veľké množstvo dobrovoľníkov, ktorí zbierajú smeti- ja by som to nevydržal. Zdravotníci sú taktiež zdvorilí a nápomocní. Ale jedlo bolo otrasné, dalo sa piť len pivo a víno (okrem nealka) a tie záchody... (počul som, že tento rok sa už zlepšili). Pre mňa na Pohode nuda, pekné koncerty, toť vsjo. Možno sa tam ešte pôjdem pozrieť, že kam sa dopracovali, ale pekný lístok mi netreba, skôr pekný festival.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Open’er Festival (2012) *

Horšie ako na Pohode (zatiaľ) to bolo na najväčšom poľskom festivale. V areáli oploteným ostnatým drôtom a teplotou tesne pod 20°C bol príchod naozaj (nie) magický (ale zato rozdávali zadarmo Red Bull, aby nás ten dážď neuspal alebo čo). Páni v stanovom mestečku nám ukázali nad ktoré diery si môžeme pribiť stan... alebo, presnejšie nám povedali, priam prikázali, kam si dať stan, aby sa každý zmestil. V poriadku, čo sa tam ale dá robiť keď je v areáli festivalu ticho? Poľské kapely hrali na malom pódiu a neskôr hral v pohode DJ. Jedlo a pitie (nič tvrdé, to ani náhodou) sa kupovalo veľmi komplikovane: Peniaze sa zamieňali na tzv. bony, ktoré boli vlastne len papieriky, čiže it didn’t make much difference. Pršalo. Druhé ráno sme sa po rozmočenej zemi dostali ku sprchám. Za teplú vodu sa platilo, studená bola tak studená, že ju asi nabrali čerstvo z Baltského mora. A nohy ste si umyť nemohli, lebo v sprchách bolo blata po členky (a nikomu to moc nevadilo). Nuž, šli sme do areálu festivalu, kde sme tiež mohli piť alkohol (t.j. pivo) iba na oplotených miestach. Jedlo bolo drahšie a drahšie každým dňom, drvivá väčšina nápisov bola čisto po poľsky, anglicky tam veľa predávajúcich nevedelo. Koncerty boli naozaj dobré, síce raz museli program preložiť na neskôr, lebo im napršalo na káble (???!!!) a ľudia boli tak nepriateľskí, až sa mi nechcelo veriť. Areál bol plný značne veľkých dier, a keď bola hmla alebo tma, mohli ste si nohy polámať. Pršalo celý čas a organizátori si povedali, že nech si ľudia chodia v 10 centimetrovom blate (existujú laty a kovové chodníky, ktoré sa v takýchto prípadoch používajú inde vo svete). Dojem z festivalu mám taký: organizátori sa nestarajú o návštevníkov, prinášajú každoročne veľké kapely (onoho roku Björk, Bon Iver, Mumford & Sons, The Kills, Orbital, Franz Ferdinand, Bloc Party, Justice live, atď.), ale zabúdajú na to, že festival nie je iba o koncertoch a takto emočne a aj počasím chladný festival musí makať, aby bol naozaj hodný toľkých ocenení ktoré dostal... vďaka internetovému hlasovaniu... a asi viete ako to je v tak zaľudnenej krajine možné...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rock for People (2013) ****

Atmosférou mi Rock for People pripomínal VOLT. Naozaj priateľský, lacný, s dobrými koncertmi a primerane výberom jedla a pitia, či programu. K jedlu a hlavne pitiu- nepáčilo sa mi azda len to, že tam bolo veľmi veľa stánkov komerčného zamerania (ako napríklad Starbucks a pod.), lebo na festivale sa hlavne uplatnia dobré domáce veci a nie mierne drahé, klišoidné franchise. Síce okrem koncertov tam toho veľa nebolo, ľudia sa bavili. Bol som tam iba na jeden deň (pozrieť si Queens of the Stone Age, Foals, Klaxons a pravdaže božského Káju), a vskutku to tam žilo. Areál bol dosť pekný a zaujímavý, veľmi sa mi páčili katakomby, na ktoré ste si mohli sadnúť a sledovať koncerty zhora. Neviem síce ako to vyzerá v stanovom mestečku a odkedy dokedy púšťajú stanujúcich do areálu festivalu, nepáči sa mi idea oddelenia týchto dvoch priestorov tak, ako to je aj na Open’eri. Mimo to viete veľmi dobre ušetriť- alkohol rozdávali promoteri zadarmo, ale jedlo si do areálu vziať nemôžete v žiadnom množstve... a to je divné. Každopádne RfP na jeden deň bol veľmi dobrý, na stanovanie na RfP som počul rôzne názory, prevažne negatívne.

Balaton Sound (2013) ****

Sesterským festivalom VOLT-u a Sziget-u je Balaton Sound, a ako captain obvious musím povedať, že sa naozaj nachádza pri jazere Balaton. Dá sa tam kúpať, na móle sa konajú party, areál je nádherne zdobený, v sprchách vraj majú aj mydlo zadarmo a party trvá celý deň. V stanovom mestečku som síce nebol, vraj tam tiež nie je príliš veľa tieňa. Problémom Balaton Soundu (a to je samozrejme problém iba pre mňa a iných ľudí, ktorí nemajú radi takú hudbu) je, že sa zameriava práve na štýl Davida Guettu, Tiesta a podobne. Prečo som tam ale šiel? Či už to robia z recesie alebo nie, pozývajú tam každoročne zopár takých kapiel, ktoré sú aj mnou uznávané a fakt kvalitné. Nedávno tam takto vystúpili Portishead, alebo tam mala vystúpiť aj Björk, ale kvôli operácii musela koncert zrušiť. Tento rok tam boli Crystal Castles, Baskerville, The Bloody Beetroots live, Wu-Tang Clan a Jusice DJ set. Crystalovci hrali úžasne, ale dav ich veľmi nepodporoval- takáto hudba nie je pre Balaton Sound. To isté sa dialo počas Baskerville, ale oni to brali viac športovo. The Bloody Beetroots robili úžasnú, nezabudnuteľnú, deštrukčnú party a Justice ma oproti minulému live vystúpeniu s DJ setom neuveriteľne sklamali. Long story short, na Balaton Sounde sa dá jest veľa dobrého, piť veľa dobrého, robiť pomerne veľa dobrého hlavne vďaka fitku, jazeru a nekonečnej party sa viete zamestnať. Hudba je taká aká je, ale ak máte radi veľkolepé diskotéky a tancovanie s peknými ľuďmi v plavkách, Balaton Sound is the place to go.

Sziget Festival (2008-2013) *****

Sziget je nepopísateľne čarovné miesto, tento rok vyhlásené za slobodnú republiku, kde sa človek nemôže, nedokáže nudiť. Ak sa čo i len prechádzate po obrovskom areáli, na každom rohu uvidíte nejaký program, či už je to street theatre, alebo street music, súťaže, či samotní šialení návštevníci robiaci parádnu zábavu. Na Sziget prichádza každoročne 350-400 tisíc ľudí z vyše 70 krajín sveta (dokonca aj z Nového Zélandu, Austrálie, či USA), aby si pozreli program každučkého druhu na vyše 50 pódiach, tento rok si mohli užiť party na Sziget beach alebo si pozrieť celý areál a mesto na Sziget Eye. Sziget (maď. ostrov) sa koná blízko centra Budapešti na ostrove Óbuda. Jedlo perfektné, ceny primerané, ak sa nejedná o tvrdý alkohol, neobmedzené možnosti, úžasní ľudia a stanovanie po celom areáli festivalu- kde sa vám páči. Bezpečnosť vysoká, organizácia perfektná, festival nádherný, len v takomto horúcom a suchom počasí sa tam nazbiera poriadny prach, zem však každý deň polievali vodou, aby sa prášilo čo najmenej. Sprchy čisté, s teplou vodou, krásne vyzdobené a slečny mali k dispozícii aj priestor, kde si mohli spraviť make-up, záchody prakticky non-stop čisté, s toaletným papierom a strážou (dokonca sa robili akési toi-toi pevnosti zo záchodov, ale bolo aj veľa keramických toaliet). Na tento festival sa vracajú každý rok aj moji rodičia a síce sa vždy nájde niečo, čo sa dá vytknúť (ako napríklad prach tento rok a... hm... chrobáky, asi), organizácia nikdy nesklame, program je tak bohatý, že vám príde ľúto všetkého, čo nestihnete. Je tu všetko: electro, rock, pop, swing, blues, jazz, írska hudba, opera, divadlo, špeciálne športy ako napríklad bossaball (volejbal na trampolíne), kino, rôzne atrakcie zdarma a aj za poplatok, sem-tam hlúpi ľudia, väčšinou úžasní ľudia a najveľkolepejšia atmosféra, ktorá vás chytí za srdce. S týmto miestom som vo vážnom vzťahu a je to opodstatnené- nikdy sa tam necítite sami a nikdy sa nenudíte a vždy vás tam má niekto rád a chce sa s vami zabávať.

Toľkoto odo mňa, snažil som sa písať v skratke. Choďte na festivaly, sú super, ale vyberte si také, ktoré za to stoja a dajú vám to, čo si za také peniaze dostať zaslúžite. Ja som mal šťastie, že som začal festivalový život na dobrom mieste, ktoré ma motivovalo. Užívajte si života a nebuďte plní predsudkov ohľadom rôznych hlúpych rečí, ktoré o festivaloch kolujú, lebo žijeme v pekne svete, ktorý ničia iba nepekné myšlienky a idey.

Miroslav Petruf

Miroslav Petruf

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

... Zoznam autorových rubrík:  PrírodaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu